Thursday, December 11, 2014

Ucapan Bajet 2015 Perak

Salam sejahtera diucapkan kepada ahli-ahli berhormat, ketua-ketua jabatan, media, dan pemerhati yang berada di dalam dewan yang mulia ini.

TYP, Bajet 2015 telah merupakan bajet deficit negeri 14 tahun berturut-turut. Bajet tahun lepas pengurangan deficit sebanyak RM400 ribu yang tak sampai RM1 juta adalah tidak memberangsangkan untuk dibanggakan, tetapi kini deficit menambah sebanyak RM8juta iaitu RM50.06 Juta.  

Jumlah belanjawan 2015 iaitu RM1b 50juta adalah merupakan rekod tertinggi pernah dicatat dalam negeri Perak.  Dan RM707juta merupakan perbelanjaan mengurus ataupun 67.37% menunjukkan penambahan yang tidak akan beri kesan kepada pembangunan.  Dan baki hingga boleh kata sisa sebanyak 32.67% ataupun RM342 juta adalah untuk pembangunan. Ini adalah trend yang tidak menunjukkan kesihatan dari segi ekonomi untuk Negara dan negeri yang kini sedang menimpa satu cabaran besar kemelesetan ekonomi, diakibatkan kejatuhan harga minyak antarabangsa , nilai matawang RM menjunam hingga hampir RM3.5 untuk  tukar 1USD , ini merupakan nilai paling rendah untuk tempoh 24 tahun, serta  indeks bursa Malaysia telah susut sampai 1736.5 mata .

Tahun lepas bajet 2014 negeri Perak dikatakan berpaksikan 5K, semalam MB kata tahun ini bajet tahun 2015 dengan prinsip A.R.A.S.,tidak kira 5K, ARAS ataupun  slogan dan acronym lain-lain. Yang paling penting adalah demi kepentingan semua pihak dalam negera yang kita cintai.  Dan sikap boros pihak kerajaan negeri seperti di hadapan dan belakang Bangunan SUK Perak telah mendirikan 2 papan iklan LED yang cuma ada iklan-iklan kerajaan yang tidak mendatangkan keuntungan. Kenapa dalam Ipoh sudah ada banyak skrin LED swasta dan kerajaan negeri boleh tayang sebanyak-banyak air time. Dan 2 skrin LED dilabur saya anggarkan lebih daripada RM300 ribu 2 buah dan setiap bulan menanggung bil elektrik beribu-ribu ringgit serta kos selenggara yang tidak diketahui orang ramai. Saya ingin tanya pihak kerajaan apakah kewajaran 2 skrin ini didirikan?Ada siapa sudi tengok?

TYP, lagi 22 hari lagi kita akan menyambut tahun 2015.Jika kita masih ingat mantan MB pernah bentangkan dalam dewan yang mulia ini bahawa Perak akan menjadi sebuah negeri maju pada 2015 yang bertemakan Perak Maju 2015. Sekarang apa sudah jadi? Adakah suasana sudah tak maju kah? Ataupun kerajaan negeri masih belum bersedia atau gagal mencapai sasaran tersebut? 22 hari lagi! Pusat Bandaraya Ipoh nak perkhidmatan layar internet berkualiti Jalur Gentian “Fibre Optic” dengan izin masih tidak kesampaian. Orang muda lepasan ijazah atau“Fresh Grad” kini tak mampu beli rumah kini telah melambung tinggi.  Serta polisi kenderaan kereta yang mengenakan duti import dalam lingkungan 10%-30%, cukai jualan 10% serta duti eksais yang boleh mencacah 105%.
 Saya beri satu contoh modal Honda City baru modal 1.5L S. sebuah harga Semenanjung Malaysia tak termasuk insuran RM73576, di Langkawi  RM61114. Kenapa kita sebagai rakyat, tidak kira Melayu, Cina, India, Punjabi serta kawan-kawan kaum lain boleh terima layanan ini dengan penduduk di Langkawi? Dan saya ingin beritahu lagi satu perkara untuk kefahaman semua orang dalam dewan yang mulia ini. Bagi orang asing yang layak menikmati kebaikan program MY SECOND HOME, layak beli kerata semua model dengan potongan cukai eksais dan cukai jualan iaitu 100%.

Bagi kerajaan negeri, adalah menjadi kewajiban untuk memastikan kerajaan memainkan peranan sebagai pemangkin, untuk menjana pertumbuhan ekonomi dengan merangka bajet yang baik.
Jelas bajet Perak 2015 tiada “WOW effect” dengan izin, oleh itu agak sukar kerajaan Perak untuk membantu Negara untuk menwujudkan suasana ekonomi positif dan memainkan peranan penting bagi kenaikan nilai matang wang ataupun indeks Bursa Malaysia.

TYP, Bajet 2015 MB ada menyebut 5 fokus utama, disini saya ingin beri tumpuan saya kepada focus pertama dan kedua. Tentang pembangunan Bandar Meru Raya, saya tidak menghalang sebarang pembangunan di kawasan ini, akan tetapi pihak kerajaan jangan lupakan pembangunan di kawasan Ipoh kerana Ipoh masih merupakan ibu negeri dan salah satu bandaraya terbesar dalam Negara. Saya sebagai salah satu wakil rakyat dalam kawasan pusat bandaraya, adalah tugas saya untuk menyedarkan pihak kerajaan jangan lupakan pembangunan infrasturktur, ekonomi serta insan kawasan Ipoh.

Bagi sistem pengangkutan awam yang masih amat kurang jaringan, sistem jalur lebar yang tidak stabil, bangunan lama yang tidak dipelihara dan dibenarkan pemaju atau pemilik premis untuk roboh serta merosakkan pembinaannya, tiada galakan baru oleh pihak kerajaan untuk kembalikan suasana sunyi dimana banyak kedai di pekan baru dan lama ditutup pada waktu malam, pondok telefon awam kini hampir pupus, kerja-kerja pembersihan awam yang lemah dan lain-lain lagi. Ini memberi petanda kepada kerajaan agar jangan hanya minat meneroka kawasan baru tetapi kawasan yang sedia ada harus diberi perhatian yang serius.

Dalam point yang ke 48 ucapan MB semalam, iaitu dalam focus kedua Bajet. Dalam ucapan ada memetik pentadbiran BN ada memperkenalkan pelbagai program bertujuan meningkatkan
kesejahteraan serta memperkukuhkan penglibatan masyarakat pelbagai agama dan bangsa. Bagi pendapat saya, jika ini membawa maksud yang iklas dan sejati, adalah sihat. Tetapi lihat pihak kerajaan yang hampir 100% daripada wakil UMNO, masih ingatkah awal bulan ini dalam perhimpunan UMNO di PWTC. Banyak laungan daripada perwakilan dan pemimpin yang langsung tidak memberi tumpuan atas masalah ekonomi yang sedang dilanda, tetapi memberi amaran kepada kaum bukan Melayu jangan cabar social kontrak kerana masih tidak dapat lepaskan geram selepas pilihanraya umum yang lepas, kerana PM serta Utusan Malaysia menjadikan kaum Cina sebagai “scape goat”dengan izin. NGO yang melebalkan rakyat sebagai pendatang ,berunsur fanatic dan perkauman seperti ISMA dan Perkasa juga dipertahankan oleh para pemimpin UMNO. Serta perwakilan yang menyatakan kaum cina yang kaya kerana menjalankan peniagaan yang haram.

Tuntutan sebegini seolah-olah telah mengadaikan semangat 1 Malaysia yang cuba lebalkan pemimpin UMNO ada semangat persaudaraan antara kaum. Saya ingin kata, kemiskinan atau kekayaan bukanlah hak ekslusif untuk mana-mana kaum,agama atau jantina. Berat sama dipikul, ringan sama dijinjing, kekuatan persefahaman,perpaduan, toleransi, serta bertimbang rasa jika difaham,dinilai,dipraktik tidak kira dalam apa bahasa. Juga akan memberi maksud yang sama dan akan mencapai kejayaan. Sekiranya pemimpin yang hanya ingin mengaut demi kepentingan politik, segala-gala usaha cuma menjadi omong-omong kosong sahaja. Dan saya begitu harap MB betul-betul membawa point ke 48 tersebut dengan sikap terbuka, adil, saksama dan transparent.

Laporan Ketua Audit Negara Tahun 2013

TYP, Dalam laporan ketua audit Negara tahun 2013 berkenaan aktiviti jabatan, agensi dan pengurusan syarikat kerajaan negeri perak. Telah mengakui semasa pengauditan yang dijalankan mendapati wujub beberapa kelemahan dalam pelaksanaan aktiviti dari segi perancangan, pelaksanaan , pemantauan dan sebut harga bermasalah yang menjurus kepada pemborosan.

Berkenaan dengan JKR masalah seperti pemilihan perunding reka bentuk jalan tidak melibatkan jawatankuasa penilaian perunding, pengiraan yuran perunding juruukur tanpa justifikasi, kelemahan pentadbiran kontrak,projek dilaksanaan tanpa guna reka bentuk perunding yang dilantik, projek tertangguh walaupun kerja-kerja perunding telah dilaksanakan.

Kesemua ini jika tidak dilapor dalam laporan audit, banyak orang termasuk kita anggap JKR adalah satu jabatan yang professional dan tidak patut ada kelemahan yang begitu ketara. Dan ini semua keselamatan hasil kerja melibatkan nyawa orang ramai, serta martabat Negara. Ini bukan perkara main-main. Saya sebagai seorang pemegang ijazah kejuruteraan berasa malu atas badan kerajaan yang sepatutnya mengambarkan kebanggaan dengan hasil kerja dan kawalan berkenaan dengan bidang kejuruteran, akan menunjukkan kelemahan yang begitu ketara.

Dan dalam kawasan saya juga ada satu projek menggantikan Jambatan Kampung Paloh yang dibina sejak 1950an, Daerah Kinta. Walaupun RM0.47 Juta kos perunding telah dibuat kepada Jurutera Perunding Warisan Sdn Berhad. Dimana kos projek sejumlah RM15 juta.. Kini selepas lawatan audit pada 22hb April 2014, mendapati kerosakan jambatan sepanjang 120m ,beam jambatan yang telah terhakis, permukaan jalan yang rosak, railing jambatan yang rosak. Kenapa boleh berlaku perunding yang dilantik sejak 20hb Mei 2011 hingga sekarang lebih daripada 3 tahun tiada apa yang dibuat? Ini bukan tidur, tetapi ini adalah koma! Siapakah yang akan disalahkan jika jambatan runtuh? Atau bagi alasan ini adalah takdir? Saya harap JKR dan MBI memandang serius perkara ini .




ISU DEMAN DENGGI

TYP.Isu deman denggi, Dalam kawasan saya ada mengalami masalah kekurangan pekerja-pekerja pembersihan oleh Bahangian Hal Ehwal Komuniti di zon-zon yang ditetapkan disebabkan sebahagian pekerja yang telah pencen atau berhenti kerja. Dan fungsi mereka kebanyakan adalah sebagai “Task Force” yang memberi fokus kepada aduan berkaitan diterima dan bukan kerja-kerja rutin pembersihkan. Inilah sebab disebabkan pertambahan orang ramai yang membawa sekali sisa sampah. Tambah dengan faktor kelonggaran dari segi menjaga dan pembersihan harian, longkang-longkang kini juga sesak sebab sisa pasir, batu , tanah ,sampah dan semak ditumbuh jarang dipotong . Nyamuk serta perosak lain seperti lalat, lipas, semut, ulat dan tikus juga wujud.  Inilah satu sebab deman denggi sering membelenggu kita secara berulang-ulang sehingga kini menjadi epidemic. Saya memberi contoh lorong belakang di pusat khidmat saya dipenuhi longgokan sampah yang mampu bertakung air hujan. Setelah aduan dibuat hanya separah lorong dibersihkan tetapi akibat factor saiz Back Hoe yang besar dan tidak dapat masuk ke kawasan lebih jauh untuk membersihkan kawasan. Dan baki tersebut kini telah dibiarkan lebih dari 1 bulan dan ini menjadi kawasan pembiakan nyamuk sebab untuk menunggu Back Hoe yang lebih kecil.

Saya harap pihak kerajaan jangan menyalahkan penduduk  yang tidak turut serta dalam gotong royong yang sebagai alasan kes deman denggi meningkat. Setelah mengutip  cukai daripada orang ramai, ini adalah tugas  bagi memastikan kebersihakan kawasan dipelihara. Sekiranya ada golonggan yang tidak bertanggujawab, kerja-kerja penguatkuasa seperti di Negara Singapura mesti dilaksanakan atas mereka masih ada tabiat membuang sampah merata-rata dan bukan hanya tumpukan penguatkuasa atas kesalahan tempat letak kereta yang jauh lebih mudah dijalankan.    Kerajaan tempatan jika rajin membersihkan kawasan dengan kawalan penguatkuasa yang cukup. Sudah pasti kawasan yang bersih , risiko deman denggi juga akan menurun. Dan Menteri Besar tidak perlu meluahkan perasaan marah atas alasan-alasan diberi oleh MBI, tentang kes demam denggi , dan MB sebagai ketua pentadbiran negeri harus memastikan MBI bersama 14 PBT lain bekerja. Jika tidak keluhan itu menandakan MB tidak berupaya menyelesaikan masalah.


ISU-ISU MBI

TYP, Saya juga ingin membawa isu-isu yang berkaitan dengan MBI dalam dewan  ini.

  1. Isu berkenaan cadangan untuk menaikkan harga lesen papan iklan yang membebankan rakyat dan peniaga. Saya ingin kata apabila pihak kerajaan pusat telah menentukan pelaksanaan GST pada 1hb April 2015 dimana hampir semua jenis barangan dan perkhidmatan akan dikenakan GST sebanyak 6%. Jikalau pihak MBI hanya memikirkan kepentingan keuntungan lesen iklan, segala-gala perbelanjaan lebihan ini akan mewujudkan suasana negative terutama sekali kenaikan harga barangan dan perkhidmatan kerana peniaga akan mengalihkan perbelanjaan lebihan atas pengguna, secara langsung membawa kemelesetan jualan. Saya berharap pihak MBI  tidak demi memperbaiki status kewangan dan sewenang-wenangnya mencari kaedah untuk menaikkan sesuatu kos yang akan membantutkan ekonomi, begitu juga dengan ticket kemasukan kolam renang MBI. Seperti untuk kanak-kanak, apakah implikasi kewangan jika ticket dikekalkan 50 sen? Sekarang duit sudah tiada nilai, akan gulung tikar ke jika nak kekalkan 50 sen.Janganlah MBI ambil kesempatan dan membantutkan budaya memupuk kanak-kanak untuk bersukan.

  1. Tentang penguatkuasa kawasan tempat letak kereta, baru-baru kini jumlah kakitangan penguatkuasa menaik begitu mendadak. Dan saya difahamkan bahawa penguatkuasa masih dalam status percubaan dimana dan dibayar mengikut kerja harian. Saya tahu wang kompaun yang dikutip adalah lumayan ,dengan kekerapan ronda dan kakitangan yang banyak, orang ramai kini rasa MBI sekarang ini amat dahagakan wang kompaun rakyat. Tetapi kualiti kerja kakitangan adalah begitu lemah sehingga banyak kompaun yang ada kesilapan sering wujub. Dahulu saya senang untuk wakil rakyat yang berpendapatan rendah untuk membuat rayuan untuk mengurangkan kompaun atau membuat permohonan untuk batal kompaun yang ada kesilapan. Tetapi sekarang atas factor pendapatan kompaun, MBI yang diketuai oleh Datuk Bandar sudah tidak mesra rakyat kerana enggan memberi pertimbangan atas kes-kes kompaun. Kerana selain Datuk Bandar sendiri serta Setiausaha, pegawai-pegawai yang berkelayakan untuk menyelesaikan kes aduan kompaun bermasalah kini sudah tidak diberi kuasa untuk mengendalikan kes.  Saya juga terkilan atas cadangan untuk mengejar bayaran kompaun yang tertunggak dimasukkan kedalam cukai taksiran oleh Datuk Bandar. Ini adalah jalan pintas yang tidak adil kerana hanya pemilik kereta yang mempunyai rumah dalam kawasan jagaan MBI akan menjadi sasaran. Dan golongan yang tiada rumah atau yang mempunyai rumah di PBT lain dapat mengelakkan tindakan tersebut.

  1. TYP, saya percaya MBI setiap hari akan terima banyak aduan dari banyak aspek. Dan sama juga dengan saya yang mewakili rakyat untuk melaporkan aduan ataupun permohonan secara surat rasmi ataupun menurusi e-aduan.  Jika surat saya sebagai ADUN boleh tidak dibalas. Kita boleh bayangkan apakah kesudahan orang lain? Saya telah bangkitkan perkara ini kepada pihak kerajaan negeri serta PBT-PBT,tidak kira Datuk Bandar atau YDP yang kuat kerja ataupun yang menunggu bersara. Cuba balas aduan, permohonan, cadangan ataupun memorandum rasmi dan munasabah yang dibuat. Tentang e-aduan ada minta emel,alamat serta no talian pengadu, tetapi saya tidak pernah menerima satu pun balasan sekiranya ada pihak MBI menghadapi kesulitan dan perlu wakil rakyat untuk menjelaskan kepada orang ramai. Saya mohon pihak kerajaan negeri memantau perkara ini.


  1. Terakhir sekali bagi perkara libatkan MBI adalah sticker letak kerata VIP untuk para wartawan. Pada zaman pemerintahan Pakatan Rakyat, para media yang sah akan menerima sticker tersebut kerana PR faham dan menghargai bakti media-media. Saya berasa public relation dengan izin Datuk Bandar MBI memang gagal dalam urusan ini, dengan menghadkan sebuah syarikat wartawan dengan 6 sticker sahaja. Bagi syarikat yang lebih  daripada 6 wartawan, tindakan MBI ini seolah-olah tidak hiraukan akan menimbulkan perasaan merebut sesame kakitangan. Demi menjadi perasaan baik antara mereka, meraka rela menolak menerima sticker tersebut. Jika perkara ini masih tiada kesudahan ataupun tindakan balas dendam dibuat atas wartawan. Saya boleh lebalkan kerajaan BN negeri Perak adalah kerajaan yang tidak mesra media. 
Sekian, terima kasih atas peluang yang diberi oleh TYP.

No comments: