Sunday, June 8, 2008




德彬丁宜州议员黄文标谴责国阵中央政府在6月4日公布汽油调整至每公升2令吉70仙,不过精确的售价是每公升2令吉70.4仙。完全是一项欺骗大马人民的公布。

贸消部长拿督沙礼尔对此事竟然还会给予不清楚为何财政部会作出修改,还有补贴需要等到下月才能发放。这显示政府在未公布涨价时是没有为民着想便仓促公布所带来现今经济恶行的后果。

黄氏说,中央政府在2006年把汽油提升30仙时,表示会把所省下的44亿令吉来提升公共交通系统。但是现在不但不见公共交通系统没有改善,首相这回表示这次的涨价为政府节省137亿令吉。但没有完善的表明其用途的事项,只是指41亿令吉作为国家国家粮食供应安全政策,实在令人质疑其用意。

黄氏也抨击国油总裁哈山马力肯与国大党主席三美,在人民感觉水升火热当儿还能说风凉话。建议人民改变生活习惯如减少出门,尽可不开车,换引擎容积较小的车,涨价78仙人民该感庆幸等歪论。而且对在野党的霹雳州国阵成员,完全没有为民向首相反映问题表示失望。这足于证明他们还没在3月8日获取教训,继续只会各自在党内自相残杀,把人民心声遗弃一旁。

ADUN Tebing Tinggi Ong Boon Piow mengutuk kerajaan pusat BN membuat pengumuman kenaikan harga petrol adalah 78 sen tetapi sebenarnya adalah 78.04 sen. Setelah perkara ini dikesan oleh orang ramai yang prihatin,kebanyakan stesen minyak telah memperbetulkan kepada 2.70 per liter apabila Menteri Kementerian Perdagangan Dalam Negeri Dan Hal Ehwal Pengguna sedar kesilapannya.

Kerajaan pusat BN seringkali membela diri, sekira subsidi minyak dikurangkan akan menggunakan wang yang telah dijimatkan disalurkan untuk pembangunan.Berdasarkan sejarah lalu pada tahun 2006 setelah kenaikan 30 sen harga petrol seliter akan jimat RM440 billion, yang akan digunakan kepada pembangunan pengaangkutan awan. Malangnya sehingga hari ini semuanya hanya indah khabar daripada sebenar. Untuk kali ini penjimatkan RM137 billion dan kegunaannya adalah amat diragui.

Beliau amat kesal pemimpin BN tidak mempertimbangkan kesan perit yang kini dihadapi oleh rakyat. Dan hanya menyeru rakyat agar ubah cara hidup sedangkan budaya boros masih diamalkan oleh kerajaan BN.

No comments: